A pályázat célja: A Nemzeti Tehetség Program céljaival összhangban a tehetséggondozás területén működő külföldi jó gyakorlatok hazai megismerésének támogatása.
A pályázat közvetlen célcsoportja: Tehetséggondozással foglalkozó szakemberek, pedagógusok, döntéshozók köre.
A pályázat közvetett célcsoportja: A tehetséggondozás további szereplői: a fiatalok, szülők, családtagok.
Tevékenységek: A tehetséggondozás tekintetében 15 külföldi jó gyakorlat szemléző jellegű szakmai áttekintése. A 15 jó gyakorlatból 5 részletes felmérése, amelyből 2 hazai környezetben adaptálható modell részletes leírása.
A jó gyakorlatok feltérképezésének módszerei: másodelemzés.
Az elemzések szempontjai:
- Fontos a tehetség definíciójának körbejárása, hogy mit értünk tehetség alatt, milyen fogalmakat használunk a tipizálására.
- A tehetség azonosításának módja megkerülhetetlen elemzői szempont. Lényeges, hogy hány éves kortól foglalkoznak az egyes országokban az azonosítással, illetve hány éves korig tartják támogatandónak a tehetségeket.
- A tehetség mérésnek módjai, akár a programba való felvételkor, akár később, nyomon követve a hasznosult fejlesztéseket.
- Megvizsgálandó, hogy a kontrollmérésekre mikor kerül sor, miként lehet módosító döntéseket hozni, ha a fiatal nem úgy teljesít, mint korábban, vagy ha kiesik a programból.
- Szükséges vizsgálni a tehetségprogramokba belépéskor felmerülő bemeneti méréseket. Ezzel összefüggésben lehet számot adni a tehetséggondozásra fordított összegek hasznosulásáról.
- A tehetségek társadalomban való hasznosulásának mérési módja.
- További kérdés, hogy milyen finanszírozási modellekben, és intézményi keretek között, vagy pályázati úton támogatják a különböző országokban a tehetségeket, és milyen területeket ölel fel a támogatás.
- Vizsgálandó, hogy az eltérő szociokulturális hátterű fiatalok közti különbségeket miként lehet kiegyenlíteni, valamint egyenlő esélyt teremteni számukra a tehetséggondozásban.
- Szükséges tanulmányozni a tehetséggondozás szereplőit. Felmerül a kérdés, hogy csak a diákokat, vagy a családjukat, és a pedagógusokat is elérik-e a programok. Milyen szerepe van a pedagógusoknak és a szülőknek? Milyen mentori vagy tutori rendszerek működnek a különböző országokban? Érdekes részletkérdés, hogy miként tudják a címkézettség terhét oldani a fiatalokban, és erre milyen gyakorlataik vannak.
- A vizsgálat részét képezi, hogy mi történik a programok ideje alatt és milyen módon mérik eredményességüket.
Az elemzést összefoglaló tanulmányban tesszük közzé, mely nyomtatott és elektronikus formában is elérhető lesz.
A projekt zárásaként a külföldi jó gyakorlatokat bemutató és népszerűsítő szakmai napot szervezünk.
|